Shimbarea o putem face noi! Doar să vrem!

Decisesem să iau cuvântul la acest punct și să-mi asum riscul de a vedea mirarea în ochii dumneavoastră pentru că cineva intervine la dezbateri generale pe o lege cu raport de respingere, raport cu care sunt total de acord. Este însă un prilej de a atrage atenția asupra unui fapt.

Ceea ce ni se propune astăzi este să respingem o propunere legislativă – anume 213/2012, care a fost declarată deja neconstituțională de Curte prin decizia 682/2012.

Stimați colegi, obiectul legii era modificarea Legii nr. 35 din 13 martie 2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali,  deja modificată  şi completată prin  Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2008, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2008, Legea nr. 323/2009, Decizia Curţii Constituţionale nr. 503/2010, Legea nr. 76/2012, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2012, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2012, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2012, Legea nr. 187/2012  și Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2012. Deocamdată!

Dacă nu ați înțeles  ce-am vrut să spun, fiți siguri că nici cei care se află în situația de a aplica și respecta o lege al cărei titlu sună astfel, nu înțeleg prea mult. Știm că nu este o excepție. A fost  o practică legislativă în trecut, din păcate, căreia noi ne hotărâsem să-i punem capăt.

Totuși, mai ieri am discutat în comisie un proiect care conținea prevederi care mergeau de la recunoașterea calificărilor profesionale până la prorogarea termenului de înființare a unei instituții și de la scutirea de obligații a consilierilor financiari elvețieni față Camera Consilierilor Fiscali, instituție de drept privat, până la eșalonarea creditelor după perioadele de suspendare ale plăților, trecând prin vreo încă trei domenii.

Avem o mare responsabilitate și suntem de acord cu toții, stimați colegi. Nu suntem obligați doar să legiferăm. Trebuie să mai legiferăm și bine! Există o problemă de substanță, pentru că multe dintre modificările și completările simultane sau ulterioare nu sunt cauzate doar de schimbări în realități sau politici ci și de omisiuni sau chiar erori, pentru că se crede că viteza face parte dintre criteriile de calitate și nu printre principalele defecte ale legiferării.

Dar există și o mare problemă de formă. Toate aceste legi trec prin Consiliul legislativ! Am mari îndoieli cu privire la funcționarea acestei înstituții dacă acordă avize fără mustrări de conștiință unor legi la care domeniul de aplicare arată ca un spațiu brownian… Dacă regulile permit asta, atunci regulile trebuie schimbate!

Cât despre legile electorale, ce ați auzit mai sus poate fi un argument că, până la urmă, este nevoie de un cod electoral, nu de șapte legi distincte…

Intervenție la dezbaterile generale pe Legea 213/2012, 25 martie 2013

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *