Politicianul și tehnocratul!

Premierul politic recunoaște public  ce interese reprezintă și  spune ce fel de politici vrea să promoveze. Cel mai adesea, aceste interese sunt ale capitalului.

Premierul tehnocrat nu spune pe cine reprezintă la guvernare. Dar trebuie să fii naiv sau prost ca să nu știi la ce să te aștepți; el reprezintă întotdeauna interesele capitalului! Cine nu crede, să verifice!

7 Replies to “Politicianul și tehnocratul!”

  • Bibliotecaru

    Mie mi-a plăcut primul discurs de premier al domnului Predoiu.

  • N. Raducanu

    Nu e greu de verificat. In doua tari UE unde criza economico-financiara scosese lumea indignata pe strada, Grecia si Italia, au fost adusi la putere doi tehnocrati: Papademos si Monti. Ambii tehnocrati, veniti de la organizatii financiare mondiale, dar care niciodata nu si-au ascuns simpatiile liberal-conservatoare. Poate este prea de vreme pentru a le judeca performanta, dar troica care a fost in Grecia pentru a verifica aplicarea recomandarilor s-a intors dezamagita. Iar astazi la intalnirea de la Paris dintre Sarkozy si Merkel s-a hotarat ca accesul la fondul destinat Greciei sa fie conditionat de progresele facute de guvernul grec in restabilirea situatiei economice. Ceeace va fi greu, daca nu imposibil.Mai ales ca principalul partid de opozitie grec nu accepta ca finantele tarii se se supuna unui control permanent din exterior. Probabil ca in Italia se va repeta acelasi scenariu. Se agita spectrul ca falimentul Greciei ar afecta grav intreg edificiul Uniunii Europene si deci aceasta tara trebuie salvata cu orice pret. Dar prin asta se creaza un precedent care ar obliga aplicarea aceluiasi tratament si Italiei, Spaniei, Portugaliei s.a. Sumele necesare sunt de sute de miliarde de euro si nici o tara sau organizatie internationala nu e capabila sa le avanseze unor tari cotate cu risc ridicat. Pe de alta parte contribuabilii tarilor celor mai bogate, in primul rand cei din Germania, nu inteleg de ce trebuie sa-si stranga cureaua si sa cotizeze pentru repararea unor greseli ale guvernului grec, doar pentru a se respecta principiul solidaritatii.
    Intr-o asemenea situatie, un prim ministru tehnocrat poate spune ca, cu toate eforturile depuse, problemele n-au putut fi rezolvate si isi depune mandatul. Tehnocratul nu fusese insa pus, iar nu ales prin votul electoratului si deci nu poate fi invinuit ca nu si-a respectat promisiunile de scoatere a tarii din impas. El nu e nici magician pentru a gasi locuri de munca somerilor, a redeschide fabrici, a spori exporturile, a recastiga increderea investorilor straini etc. Asa incat, pentru iesirea din impas se va impune reintoarcerea la jocul electoral al partidelor politice, cu ideologiile lor si cu programele de mai buna gospodarire a avutului obstesc pentru multumirea cetatenilor.
    Desigur ca ar mai putea fi luata in consideratie si o solutie radicala, a nationalizarii industriei si comertului, a introducerii planificarii centralizate, a pune in santier vaste lucrari publice, a interzice protestele si a introduce cenzurarea mass-mediilor, pe scurt – un regim autoritar discretionar. Asta ar implica insa ruperea legaturilor cu UE si FMI si o indelungata perioada de trecere prin desert, adica de privatiuni, ce nu pot fi acceptate de o buna parte din populatie. Este o solutie dificila, utilizata doar dupa mari razboaie sau revolutii, dar fara sanse de a se aplica sau de a reusi in noua configuratie a fortelot economice mondiale.
    In ce masura falimentul Greciei si apoi, la disperare, acceptarea de conducerea Greciei a unui fel de guvernator german care, fara mila si intelegere pentru obiceiurile locale, va impune un sever regim de economii, ar putea avea succes? El ar fi de indata socotit o noua forma de colonialism, iar revoltele pe strazi, dar si gherilele in munti, sunt preprogramate. Nationalismul va capata un nou si viguros impuls. Sunt usor de imaginat consecintele pe care o asemenea rascolire a populatiei le-ar avea si asupra grupurilor contestatare de la noi din Romania. Suntem la inceputul unui secol zbuciumat. Sa ne imaginam Europa de acum 100 de ani: in 1912 cine isi putea imagina ca secolul va fi chinuit de doua razboaie mondiale cu milioane de victime nu numai in randurile militarilor, ci si a civililor. Iata inca un motiv pentru care problemele grave ale Europei nu trebuie lasate pe mana unor tehnocrati. Rezolvarea lor nu poate fi decat politica, iar politica trebuie sa-si recastige autoritatea asupra economicului.

  • Aya

    PARLAMENTUL TREBUIE SA-L SUSPENDE, DE URGENTA, PE TRAIAN BASESCU!

    Este evident ca, pana acum, lucrurile isi urmeaza cursul corect.
    Primul pas trebuia sa fie- si a fost- demisia/demiterea lui Boc din functia de prim ministru.
    Al doilea pas, facut fara intarziere, trebuie sa fie suspendarea lui Traian Basescu de catre Parlament.

    De ce era important ca pasii sa fie facuti in aceasta ordine?
    Pentru ca, daca s-ar fi debutat cu suspendarea lui Traian Basescu (ulterior, prin referendum, demiterea lui) la Palatul Victoria s-ar fi mentinut, cu mare grad de probabilitate, Emil Boc.

    In Parlament exista numarul suficient de voturi pentru suspendarea lui Traian Basescu, inclusiv de la PDL (intrucat a devenit lest pentru acest partid) dar, aceeasi parlamentari ai puterii care ar vota suspendarea presedintelui Romaniei nu ar fi votat debarcarea lui Boc.
    Prin demisia lui Boc (fortarea mainii lui pentru a demisiona) a fost rezolvat punctul “critic” al situatiei.

    Parlamentul Romaniei trebuie sa-l suspende, de urgenta, pe Traian Basescu pentru flagranta incalcare a art. 2 din Constitutia Romaniei- dovada regasindu-se, fara echivoc, atat in actiunile sale cat si in declaratiile sale publice in care detaliaza si recunoaste (anunta, as putea spune) ca a incalcat mentionatul articol din Legea fundamentala.

    La conferinta “România în Uniunea Europeană. Cinci ani de la aderare”, Traian Basescu a declarat (transmis in direct de posturile TV, joi 2 februarie 2012):
    Citez:
    “pachetul “guvernanţă economică”(…) şi, în sfârşit, tratatul, pe care l-am adoptat în formă finală acum câteva zile, la Bruxelles, şi care urmează să fie semnat la 1 martie şi care încearcă să introducă generalizat disciplina bugetară. (…)nu este o politică naţională. Este partea “hard” a cedării de suveranitate, dar toţi ştim că este şi un exerciţiu “soft” în ceea ce priveşte cedarea de suveranitate.(…) se fac politici mai puţin vizibile, dar care sunt parte a unei cedări de suveranitate, printr-un exerciţiu “soft” de la nivel european. Deci s-a accentuat cedarea de suveranitate, dar ea este insuficientă(…) Şi paşii următori va trebui să îi facem destul de repede. Destul de repede, pentru că aici nu mai este vorba de interes naţional (…) eu nu mă feresc să spun că va trebui să avem curajul să spunem naţiunilor noastre că soluţia corectă este realizarea statelor unite ale Europei (!!! s.A.). Va trebui mai devreme sau mai târziu să ne punem cu toţii la un loc suveranitatea (!!! n.A.) pentru a crea suveranitatea Uniunii Europene (…) nu poate funcţiona (…) Europa socială. (…) Numai aşa vom putea fi parte a acestei Europe (…) a cărei suveranitate o consolidăm cedându-i fiecare câte puţin din suveranitatea noastră, câte puţin azi şi ceva mai mult mâine.”

    In Constitutia Romaniei sta scris , la TITLUL I “Suveranitatea” – citez:
    Art. 2 (1)
    “Suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o exercita prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si corecte, precum si prin referendum”
    si
    Art. 2 (2)
    “Nici un grup si nici o persoana nu pot exercita suveranitatea in nume propriu”.

    Declaratia publica a lui Traian Basescu indica, fara dubiu, ca, in mod constient, voluntar si premeditat, prin actiunile sale la care se refera fara echivoc, a exercitat si intentioneaza sa exercite, in continaure, suveranitatea in nume propriu, incalcand art. 2 (2) din Constitutie.

    In conformitate cu art. 2 (1) din Constitutie (deja citat) orice problema sau situatie care are sau ar putea avea legatura cu suveranitatea nationala- restrangerea sau cedarea (intr-un cuvant, stirbirea) tinand, indubitabil, de acest domeniu- poate fi reglementata DOAR prin vointa poporul roman.
    Actele la care s-a referit explicit Traian Basescu- si urmarile lor, pe care le-a expus fara echivoc- pot fi semnate si puse in opera doar daca poporul roman se pronunta explicit in acest sens, in urma consultarii sale prin referendum.

    Traian Basescu a luat decizii care implica suveranitatea Romaniei (dupa cum reiese din faptele sale si dupa cum singur a precizat) fara a consulta poporul roman.
    Prin aceasta se face vinovat si de incalcarea art. 2(1) din Constitutia Romaniei.

  • Aya

    ALEGERILE ANTICIPATE POT FI DECLANSATE SI IN CAZUL SUSPENDARII DE URGENTA A LUI TRAIAN BASESCU- ACEASTA FIIND SITUATIA CARE GARANTEAZA DEMOCRATIA

    Pe posturile TV au inceput sa apara personaje care declara FALS ca daca este suspendat Traian Basescu nu pot fi declansate alegerile anticipate.

    Alegerile anticipate pot fi declansate si in cazul suspendarii imediate a lui Traian Basescu (SOLICITARE IMPERATIVA A PROTESTATARILOR DIN TOATA TARA!)- intre suspendarea presedintelui Romaniei si declansarea anticipatelor neexistand vreo incompatibilitate (sau conditionare) constitutionala.

    Astfel, se pot declansa alegerile anticipate dupa ce Parlamentul respinge, in rastimp de 60 de zile, cel putin doua solicitari de investitura a guvernului.
    Constitutia nu conditioneaza declansarea alegerilor anticipate de mentinerea in functie a presedintelui Romaniei- si, in cazul suspendarii acestuia, nu exclude anticipatele in cazul in care functia este preluata de un interimar.

    De asemenea, Constitutia Romaniei NU conditioneaza declansarea anticipatelor de dizolvarea Parlamentului.
    Astfel, in art. 89 (1) din Constitutie este precizat ca, dupa ce au fost respinse, de catre Parlament, cel putin doua solicitari de investitura a guvernului, presedintele POATE dizolva Parlamentul.
    Dispozitia constitutionala nu este imperativa- ramanand, deci, la latitudinea presedintelui sa dizolve- sau sa nu dizolve- Parlamentul.

    Este inca un argument solid in favoarea ideii ca alegerile anticipate pot fi declansate SI in cazul suspendarii presedintelui si a preluarii functiei de catre un interimar.
    Afirm acest lucru intrucat, conform 98 (2) din Constitutia Romaniei, in perioada interimatului functiei de presedinte al Romaniei, nu pot fi exercitate (citez) “atributiile prevazute la articolele 88- 90”. Aceasta interdictie cuprinde si art. 89 unde se face vorbire despre POSIBILITATEA presedintelui de a dizolva Parlamentul.

    Declansarea alegerilor anticipate in conditiile suspendarii de urgenta a lui Traian Basescu este, dincolo de cea mai ferma dintre toate solicitarile protestatarilor, GARANTIA SITUATIEI DE MAXIMALA SIGURANTA PENTRU DEMOCRATIE IN ROMANIA.

    Detaliez argumentatia:
    In cazul in care alegerile anticipate ar fi declansate FARA SUSPENDAREA lui Traian Basescu, este elementar ca acesta- tinand cont de situatie si de tipul autocrat pe care il reprezinta- va uza fara ezitare de posilibitatea (nu obligativitatea!) prevazuta in Constitutie de a dizolva Parlamentul.
    Sunt notorii atacurile lui Traian Basescu impotriva Parlamentului si faptul ca a sugerat, de nemumarate ori, ca, din punctul lui de vedere “lucrurile s-ar rezolva usor” daca nu ar exista Legislativul.
    O astfel de posibilitate oferita de Constitutie- de a dizolva Parlamentul- este exact ceea ce isi doreste Traian Basescu astfel incat, in cele trei luni pana la alegerile anticipate (DACA ar fi respectat termenul!) sa isi impuna, fara opreliste, vointa totalitara in toate domeniile.

    Ocupantul interimar al functiei de presedinte (in urma suspendarii lui Traian Basescu) NU paote dizolva Parlamentul – conform art. 98 (2) din Constitutia Romaniei- existand posibilitatea declansarii alegerilor anticipate.
    Pe cale de consecinta:
    In cazul suspendarii de urgenta a lui Traian Basescu de catre Parlament si declansarii alegerilor anticipate in timpul perioadei de interimat, EXISTA GARANTIA CA PARLAMENTUL NU POATE FI DIZOLVAT, DECI O GARANTIE A DEMOCRATIEI .

    UN ALT AVANTAJ: POT FI FACUTE, URGENT, SI ALEGERI RPEZIDENTIALE ANTICIPATE

    Prin suspendarea de urgenta a lui Traian Basescu de Parlament se creeaza- in afara garantiei conservarii in functiune a institutiei- garant a democratiei in Romania- si situatia propice pentru declansarea alegerilor prezidentiale anticipate.

    Astfel, in termen de 30 de zile de la suspendarea lui Traian Basescu trebuie organizat un referendum pentru demiterea presedintelui- conform art. 95 (3) din Constitutie.
    Este elementar care va fi rezultatul referendumului: demiterea lui Traian Basescu.
    In felul acesta, se ajunge la vacanta functiei de presedinte, situatie prevazuta ca fiind obligatorie in art. 97 din Constitutia Romaniei in vederea organizarii alegerilor pentru un nou presedinte, in termen de trei luni- art. 97 (1) si 97 (2).

    SE POATE AJUNGE IN SITUATIA UNOR “ALTFEL DE COMASATE”: GENERALE SI PREZIDENTIALE
    Cu putin efort, se poate ajunge in situatia desfasurarii alegerilor generale si prezidentiale anticipate simultan.

    S-ar ajunge astfel si la “visul” lui Traian Basescu- alegeri comasate- insa nu locale si generale, dar generale si prezidentiale.
    Desigur, nu il impiedica nimeni pe Traian Basescu sa candideze pentru un nou mandat dupa toate cele care se vor fi intamplat. Ar vedea, astfel, care este “cota” lui reala in Romania: sub 1%.

  • gabicretu

    Dl RN,
    Este prima data cand nu ma identific cu ceea ce spuneti! Despre tehnocrat. Nu este vorba ca nu poate!!! Sarcina sa nu este asta, sa salveze poporul… Monti, Draghi, Papademos, cine mai vreți, sunt acolo să apere interesele corporațiilor (în special bancar-financiare). Poporului i s-a vârât deja în cap ideea că ar trebui să aibă încredere… Am mai discutat asta:

    http://www.gabrielacretu.ro/nou-eseu-despre-orbire-sau-de-ce-nu-trebuie-sa-conduca-economicul-societatea.html

  • Bibliotecaru

    Apropo de Papa-demos… Demonstraţiile în Grecia iau o turnură nouă…

    http://bibliotecarul.blogspot.com/2012/02/in-grecia-cetatenii-devin-cu-adevarat.html

    Cred că în curând cetăţenii europeni vor pune mâna pe coase, topoare, bâte… şi vor tăbărî pe cămătarii acestei lumi.

  • impartial

    Doar o mica precizare , daca imi dati voie (pina gasesc si link-ul catre autor – Juan Forero, in New York Times, 8 mai 2003): Raportul venitului unei cincimi din populaţia din cele mai bogate ţări faţă de cel al unei cincimi din cele mai sărace a ajuns de la 30 la 1, în 1960, la 74 la 1, în 1995.
    Pentru a merge si mai departe, iti trebuie oameni pregatiti, cu educatiasi cultura necesara; de aici, noua ‘generatie’ de politicieni-nu-tocmai-politicieni

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *