La putere!? Da, dar pe baze democratice!
Din solidaritate cu colegii mei aflați în opoziție am tăcut chiar și când ar fi trebuit să vorbesc; îmi asum cupla. Începând de astăzi, o iau de la capăt! Au ajuns la putere… Ajunși acolo, puțini rezistă tentațiilor; atunci când vocile critice din interior nu se aud, rezistența devine doar excepție…
O alianță dreapta-stânga prezintă întotdeauna riscul ștergerii diferențelor ideologice; în programele politice de moment, situația este explicabilă și acceptabilă; o țară trebuie guvernată și atunci când nu există majoritate absolută.
Renunțarea la valorile fundamentale este însă inexplicabilă și neacceptabilă! Valorile democratice sunt cele care ar trebui să-i reunească și țină împreună pe toți cei de stânga, dincolo de diferențele conjuncturale sau chiar de cele fundamentale; aceasta e credința mea; cred că nu sunt singură…
Astăzi aflu din presă că pe lista legilor propuse să treacă în regim de urgență se află și cea a „votului uninominal pur”. Din acest motiv, reiau cuvânt cu cuvânt și fără frică, ceea ce spuneam în februarie 2007; textul integral este aici. Nu aș șterge nicio virgulă; aș mai adăuga câte ceva… Nici nu aș avea motiv. Acum știți că am avut dreptate! Votul uninominal este profund nedemocratic! Lucruri se petrec cam așa:
1. Guvernul care va organiza alegerile pe noul sistem va diviza artificial, dar nu la întâmplare, actualele județe într-un număr de circumscripţii egal cu numărul de senatori şi respectiv (altă divizare) cu numărul de deputaţi. “Graniţele” vor fi cu grijă desenate pentru a constitui cât mai multe circumscripţii în care să se poata obţine majoritatea de cel care organizează…
2. Cetăţeanul va afla imediat (sau nu) că trebuie să aleagă un primar şi un consilier în comuna X, un consilier în judetul Y, un senator în circumscripţia senatorială Z, un deputat în circumscripţia deputaţială W şi unul în circumscripţia europeană – bine că s-a terminat alfabetul! – deşi de 40 de ani locuieşte tot la Oşeşti. Fericit că are un singur Preşedinte şi o singură ţară, îşi va înhama caii la căruţă ca să-şi plimbe necazurile de la un reprezentant la altul…
3. Partidele politice vor ierarhiza urgent circumscripţiile în sigure, posibile şi pierdute din start. Cei care de obicei aleg locul pe listă vor alege circumscripţiile sigure; acolo unde, de exemplu, partidul are majoritatea primăriilor. Cei care culeg, vor merge să se bată cu contracandidaţii din greu. Ceilalţi, fără susţinere, vor rămâne cu onoarea de a fi fost desemnaţi. Dacă sunt cu adevărat buni, după 3-4 cicluri electorale, deja obosiţi, chiar s-ar putea să fie şi aleşi; bineînţeles, dacă partidele îi mai nominalizează…
4. Se vor inventa motive pentru ca procesul de democratizare a partidelor, aflat abia la început, să fie stopat. Angajamentul autentic faţă de valori şi obiective, precum şi calităţile politice personale vor fi umbrite de două cerinţe – vizibilitate şi bani. Nu maneliştii sunt pericolul; nu-s destui iar cetățenii știu în general să facă diferența între cine poate și cine nu să-i reprezinte, indiferent de meserie… Trăim însă în ţara în care un deputat care a absentat la mai mult de 90% dintre şedinţele parlamentului şi a luat cuvântul de 5 ori în 2 ani a fost nominalizat de către mass media “cel mai bun parlamentar” …
5. Femeile vor fi primele victime; cei mai tineri și fără bani, de asemenea. Şi mai mulţi candidaţi ai stângii vor fi oameni cu interese de dreapta. Cei de dreapta vor fi la fel…
6. Pot candida şi independenţi; şi acum pot. Societatea civilă va deveni politică şi va împinge în faţă, poate, câţiva candidaţi. Vor fi, în cel mai bun caz, nişte voci singulare care se vor alipi unui grup politic dacă vor avea un proiect de dus la îndeplinire…
7. Vin alegerile; se votează. Principiul e relativ simplu – câştigătorul ia totul. Dacă ar fi doi candidaţi, la un scor de 51% pentru reprezentantul partidului A şi 49% pentru B, A câştigă locul. Ne putem imagina, la limita, că un asemenea rezultat se repetă în toate circumscripţiile. Partidul A câştigă cu 51% din voturi toate locurile din parlament. Bineînţeles că este o exagerare! Dar este o situaţie întâlnitâ la acest tip de vot ca să obţii cu 30% din voturile cetăţenilor 60% din locurile parlamentului. Votul pentru A nu mai este egal cu cel pentru B şi asta este neconstituţional!
8. Partidele mai mici îşi pierd grupurile parlamentare şi dispar (poti să ai 20-25 la sută din voturi pe ţară şi să nu ai reprezentani în parlament!). Minorităţile nu mai obţin locuri decât dacă sunt foarte concentrate în câteva circumscripţii. Nici majoritarii nu mai obţin locuri unde trăiesc minoritarii.
8. Parlamentarii tind să aibă aceeaşi culoare politică cu primarii şi consiliile din circumscripţiile lor şi viceversa. Funcţia de control parlamentar asupra instituţiilor slăbeşte. Se poate produce o “teritorializare” a partidelor. Nu mai avem partide de dreapta şi de stânga (putere şi opoziţie) ci zone albe şi zone roşii … Se tinde spre sistem bipartid.
9. Cetăţeanul care a votat cu B devine şi mai turmentat după vot pentru că nu mai ştie cine-l reprezintă (programul lui A nu îi reflectă interesele) şi nici cui să adreseze o petiţie pentru că el este arondat unei circumscripţii care are un singur reprezentant (pe A). Cel mai aproape reprezentant din partidul lui este la 300 de kilometri, dacă e norocos. Cum trasarea granițelor între colegii este artificială și cel mai adesea ele nu au o localitate de reședință, îi va fi dificil să-și găsească reprezentantul și atunci când îl are…
10. Aceiaşi parlamentari de azi sau alţii la fel, doar cu modificările descrise mai sus, ajung în parlament, cu aceleaşi deprinderi dar cu o legitimitate nouă în care vor crede ei înşişi. Disciplina în aplicarea unui program politic poate să scadă; migrația să crească… Sporul de calitate este extrem de îndoielnic. Cele mai multe şi directe nemulţumiri pe care le au cetăţenii se îndreaptă spre administraţiile locale; primarii sunt aleşi prin vot „uninominal” dintotdeauna. A presupune o superioritate a calităților individuale este, bineînțeles, mai mult decât discutabil.
11. Vom organiza alegeri parţiale des pentru că la noi sunt dese situaţiile în care parlamentarii renunţă la mandat pentru că devin incompatibili, găsesc altceva mai bun de făcut sau sunt… muritori. Vom învăţa astfel exerciţiul democratic.
12. Cât despre obligatoria legătură cu cetăţeanul şi interesele sale vă relatez o întâmplare adevărată dar cu tentă anecdotică… Suntem în Marea Britanie, unde sistemul electoral folosit pentru alegerea parlamentului naţional este “uninominal” (majoritar cu un singur tur de scrutin). Imediat după alegeri, la gară, autoritatile locale se prezintă pentru a întâmpina pe deputatul proaspăt ales, venit să-şi viziteze pentru prima dată circumscripţia. Era, se vede, un preferat al conducerii partidului său şi, drept urmare, fusese repartizat într-un loc sigur… După saluturile şi felicitările de rigoare prefectul îl întreabă cu politețe:
–Domnule, nu vă supărati, veti obişnui să vizitaţi circumscripţia în aceeaşi perioadă a anului ca şi predecesorul dumneavoastră?!
QED
Dinica peromaneste
Ce pot spune mai mult/bine?
Mai degraba inserez un link, http://en.wikipedia.org/wiki/Gerrymandering , si salut revenirea!
N. Raducanu
Revenirea dvs. cu contributii pe blog este o placuta surpriza. Sper sa continuati cu aceiasi vigoare si corectitudine pe care am apreciat-o si in trecut.
In privinta sistemului uninominal intr-un singur tur, sunt bineinteles de parere ca el poate conduce la rezultate perverse din punctul de vedere al cantaririi reale a vointei electoratului. Sa presupunem ca intr-o circumscriptie prin uninominal castiga locul de deputat cel care a luat 40% din voturi. Inseamna ca pentru restul de 60% opinia exprimata prin vot este ignorata. Ceea ce poate duce, printre altele, si la o mai mare abtinere a alegatorului de a mai vota. Este de inteles ca dupa numeroasele abuzuri la care s-au pretat in ultimii ani in parlament politicienii ce aveau majoritatea, cei aflati acum “pe val” sa incerce a plati adversarilor cu aceiasi moneda. Dar asta e neprincipial si creaza un precedent ce poate fi regretat mai tarziu. Sistemul uninominal face ca alegătorul sa se uite mai curand la candidat, decât la partid. Iar acest lucru va conduce la partide mai puţin puternice, electoratul fiind mai putin interesat de doctrina (de stanga, de centru sau de dreapta) a celui pe care il vrea in parlament, cat mai mult de “calitatile” candidatului (oratorice, fizice, banesti etc.).
Dupa cum se stie in Germania, cu peste 50 de ani in urma s-a adoptat o solutie menita sa impace atat partizanii sistemului majoritar (uninominal), cat si pe cei ai sistemului proportional. Buletinul de vot este impartit in doua: in partea stanga sunt numele candidatilor propusi de diferite partide, iar in partea dreapta – denumirea partidelor. Alegatorul deci voteaza punand doua X-uri atat o persoana, cat si un partid cu ideologia lui. Aplicat de decenii, acest sistem mixt arata constant ca peste trei sferturi dintre membrii Bundestagului sunt trimisi ca reprezentanti prin votul dat partidelor si doar un sfert prin asa zisul “mandat direct” dat nominal persoanei. Ma intreb de ce acest sistem, bine verificat in practica, nu a fost adoptat si la noi.
Bibliotecaru
Puterea asta este tristă, simt germenii cum se agită… Iar eu, fiind un opozant al „puterii”, voi fi cu ochii pe guvern, preşedinţie şi parlament…
Nu pot să nu observ aberaţiile, nu pot, nu pot, nu pot…
Pingback: Iată de ce traseismul politic e bun pentru democraţie #riscograma.ro
gabicretu
@Mulțumesc pentru primire! Am văzut și florile!!!
Mai este o greșeală asupra căreia ar trebui să ne oprim; de fapt, să o denunțăm, nu să ne oprim – elaborarea de legi pentru momentul în care partidul este la putere!!!
Aproape opt ani de opoziție nu ne-a învățat nimic!? Adevărata instabilitate este cea legislativă! Fiecare propune legi care-l avantajează când e pe val. Opoziția nu se opune pe cât ar putea, cu ideea că le va schimba când vine la putere.
Am crezut că ciclul se va opri. M-am înșelat. Nu mă refer la acele modificări necesare pentru a pune în aplicare un program pentru care un partid a fost votat; ele sunt necesare. Din păcate, tot felul de oportunisme triumfa.
Nu am încă datele să văd ce se întâmplă dacă mult prea invadatul de traseiști buni PNL se va desprinde din USL mai devreme sau mai târziu; mi-e și frică să văd ce rămâne…
Dinica peromaneste
Doamna Gabriela Cretu, vom fi relativ putini cei care sa ne bucuram de revenirea dvs., dar suficient pentru a va investi ca reprezentantul nostru!
gabicretu
@Dinica,
Daca luam in calcul noua lege, abia votata la Senat, puteti sa ma investiti doar simbolic. Altfel, ar trebui sa va mutati cu totii intr-un acelasi colegiu, colegiu care nu stim cum va arata, caci va fi desenat mai tarziu, dupa ce se va calcula numarul populatiei, cate mandate mai sunt disponibile, dupa ce trec localele, ca sa se vada cum se pot constitui majoritatile, etc…Iar daca faceti mutatia prea tarziu, nu veti figura pe listele electorale si pierd alegerile. 🙂
Sa ne intelegem! Vorbesc de principii, in ceea ce am spus mai sus; si tin la ele. Pe mine personal, daca voi candida in toamna, nu ma dezvantajeaza sistemul majoritar cu un tur. Organizatia mea este republica PSD, in ultimii ani am avut scoruri excelente sau macar bune… Cand am candidat ultima data pentru parlamentul nostru (cap de lista in 2004) am scos putin peste 53%. Problemele ridicate raman!si mai sunt si altele, derivate din situatia concreta a partidelor aflate in competitie…
gabicretu
http://www.hotnews.ro/stiri-politic-12227606-crin-antonescu-sunt-acord-eliminarea-totala-pragului-electoral.htm
Sunt trista si ingrijorata. Are dreptate Crin Antonescu; nu mai are nici un sens sa pui limite democratiei (pragul electoral este o asemenea limita) atunci cand ea nu mai exista (caci majoritarul pur s-ar traduce drept legiferare a oligarhiei). As fi preferat sa aiba dreptate in cu totul alte privinte…
doinas
N-am nici timpul, nici entuziasmul sa citesc toata legislatia privind alegerile: in parlament pot ajunge doar cei propusi pe liste de partid? Daca da, in opinia mea e o porcarie.
In alegerile locale cred ca voi vota pentru independenti, atatia cati gasesc…la consiliul local, cel putin, stiu sigur ca avem cativa candidati. Eu cred ca, nefiind sustinuti de nimeni, acestia ar fi mai putin tributari obligatiilor de partid…deci mai liberi in decizie.
Gabi
@doina,
din păcate, aceast a este o alta iluzie – independentii; independenti de ce si de cine?! Care este garantia ca deciziile lor individuale sunt mai bune decât cele colective? Cum va face independentul, presupunand ca are idei bune si vrea sa le pună in practica, sa le facă votate?! Cel mai probabil se va alinia unui grup sau altuia. Dacă nu, vom vrea satisfactia trista ca am dat votul cui am meritat dar degeaba…
Independentii politic sunt cumva persoane lipsite de interese personale, dedicate binelui public, potrivite si pentru cei de stânga si pentru cei de dreapta dezamagiti de partide?!
Avem nevoie de o reforma radicala a partidelor; funcțiile de educație politica si de selectie a cadrelor ar trebui sa redevina centrale; in sensul serios, nu pe modelul „sa vina ai noștri”… Si o cetatenie autentice; nu ne putem plânge de calitatea alesilor dacă nu ne straduim sa-i cunoaștem si sa ne dam votul avizat…
Alegator local
Au aparut listele cu candidatii locali ai USL la CJ Vaslui,Consiliul local Vaslui….Mi-i rusine de nerusinerea unora(de la noi) sau ai altora(de la ei).
Ma intreb si va intreb daca ati fost oarecum consultata,cel putin la femei.La barbati numai lingai si lichele.
Bravos don Tighici si don Buzatu(adicatelea sotiorul dv.).
Cu Bichinet si alte loaze spre Victoria Socialismului – inainte mars!!!
gabicretu
@Alegator local,
Va voi raspunde, desi nu-mi place sa vorbesc cu anonimi. Cred ca trebuie sa avem curajul sa exprimam punctele noastre de vedere, chiar si atunci cand nu fac placere. Altfel, ii criticam degeaba pe altii.
1. Din cauza locului de muncă, din pacate, nu am putut participa la ședința de Birou Executiv Județean la care s-au stabilit candidații partidului. Eram la Bruxelles.
2. Nominalizarea femeilor este responsabilitatea și dreptul organizației de femei; acestea au fost propunerile susținute de președinta organizației, din câte știu… Nu am fost consultată; ultima dată când am intervenit la discutarea listei a fost în 2004, când am susținut ca președinta organizației de femei să fie pe locul trei, nu pe 12… După, am fost vicepreședintă la nivel național și nu am vrut să mai intervin în probleme locale
3. Din păcate și din necesitate, suntem într-o alianță electorală cu alte două partide; rezultatul, este evident, a fost extrem de nemulțumitor pentru mulți; cât despre traseismul unora, mă abțin de la comentarii.
Repet ce-am spus la început; dacă sunteți cu adevărat interesat de ceea ce se întâmplă, discutați la partid, nu pe blog…