Egalitatea – minunat si dificil lucru este… II

Unele clarificări conceptuale sunt absolut necesare pentru a evita  neînțelegerile care transpar din discuțiile pe care textul  Victoriei le-a generat și pe care subiectul, în general, le provoacă. Egalitatea/libertatea reprezintă  subiecte extrem de sensibile; este dovada vizibilă a faptului  că sunt  fundamental politice – dor, mișcă, revoltă.   Multe conflicte în privința egalității/libertății ar fi evitabile, totuși,  dacă le-am explica oamenilor despre ce vorbim.

Foarte mulți cred că vorbim despre  niște atribute – oamenii  ar fi egali/liberi  în aceeași manieră în care sunt ființe, muritoare, capabile de gândire rațională, etc.; cum nu pot identifica  în practica cotidiană aceste atribute, trag concluzia că nu există și, eventual, nici  nu sunt  de dorit.  Aici este marea eroare. Articolul nu o face dar nici nu o lămurește.

Existența egalității și libertății este de ordinul valorilor; ele  nu sunt descriptive, nu arată ceva ce posedăm,  ci sunt normative; ele descriu modelul ideal al comportamentelor pe care o persoană trebuie să le adopte  în societate în raport cu ceilalți. Ce treabă are statul/societatea în aceste decizii comportamentale!?  Este nevoie de  un stat social pentru asta!?

În primul rând, posibilitatea de a adopta comportamentele dezirabile în raport cu idealul egalității/libertății nu vine de la sine; o societate de oameni liberi și egali se construiește! Nu pot decide că sunt liber și prin această decizie să devin ca atare liber; nu mă pot gândi ca egal al celorlalți și asta să fie suficient pentru a avea condițiile de a mă manifesta ca atare. Sunt necesare  anumite amenajări ale spațiului social; în general, acestea constau în crearea de reglementări, oportunități, instituții.

În al doilea rând, proclamarea egalității/libertății ca valori s-a făcut într-un moment al istoriei, nu la momentul zero; drept urmare, oamenii  suportau deja tot felul de limitări și constrângeri impuse de societate (unele nenecesare și distructive) și erau deja ierarhizați (exista discriminare și excludere); aceste inegalități și constrângeri  erau interiorizate și instituționalizate, nu exterioare și întâmplătoare. Cei care militează pentru libertate/egalitate nu se luptă doar cu viitorul pe care trebuie să-l modeleze într-un anumit fel, compatibil cu idealul lor; lupta este mai ales cu trecutul – în sensul de a reduce inegalitățile moștenite, a elimina constrângerile dăunătoare,  prejudecățile, discriminarea.

În al treilea rând, uităm adesea, nu există egalitate dacă unul este ”mai egal” decât altul, nu există libertate dacă măcar unul este pe nedrept în lanțuri. Asigurarea universalității aplicării, a respectării dreptului, stă tot în sarcina societății/statului.  Un stat democratic este obligat să facă toate aceste eforturi întrucât democrația este regimul politic bazat pe oameni liberi și egali (acesta este atributul generic); dacă nu o face, se sinucide ca stat democratic.

Ceea ce nu spun criticii egalității/libertății este că regimul democratic îi deranjează, că el este ținta. Ar fi preferabil să o mărturisească, ca să știm cu cine vorbim și ce fel de argumente ar trebui să folosim. Dar  criticii tac în această privință; au ales drept cal de bătaie statul social, nu statul democratic. Pe acesta pot să-l demonizeze mai ușor. Oare de ce!? (va continua)

 

 

14 comentarii la “Egalitatea – minunat si dificil lucru este… II”

  • Adrian Grom

    Superba concluzia preliminara!!!! Felicitari!
    Pentru ca e perfect adevarata! Tinta nu e statul social ci statul democratic – acel stat in care avem DREPTURI si OBLIGATII (majoritatea cred ca democratia presupune doar drepturi… gindire de 2 lei).
    Corifeii inegalitatii reale sustin ca nu e normal ca unii sa contribuie pentru altii. Fals. Specia umana (ca multe altele) a devenit cea mai importanta specie tocmai prin altruism. Exista un documentar celebru, facut de Richard Dawkins, care are un titlu superb – Nice guys finish first. Neopostacii de dreapta se folosesc de exprimarea survival of the fittest ca o justificare. Proasta! The fittest nu inseamna cel care alearga cel mai bine sau cel care e cel mai inteligent. Ci cel care priveste prin prisma altruismului reciproc. Azi eu nu am vinat nimic. Primesc de la tine o banana sa nu mor de foame. Miine, vin cu mistretul la protap si iti returnez favoarea. Altruismul reciproc nu e caracteristic speciei umane dar oamenii au reusit sa duca conceptul mult mai departe. Pentru ca ne ajutam reciproc sintem capabili sa progresam. Ori asta inseamna un sistem general de corectii de comportament si de moralitate.
    De aici vin nenumaratele concepte morale din religie. Tot de aici se inspira multe filozofii. Inclusiv se poate demonstra matematic de ce o specie altruistica are mai multe sanse decit una egoista.
    La nivelul nostru egoism inseamna sa crezi ca ai doar drepturi (sa fiu hranit pentru ca sint sarac!) sau ca nu ai nici o obligatie (sa moara de foame, pentru ca e lenes!). Dar asemenea concepte devin mult prea grele pentru unii. Si atunci sustin ca egalitatea e o prostie (evident, un copil de 18 ani nu poate avea aceeasi experienta ca un batrin de 70 de ani dar au aceeasi putere de a alege la vot – mecanismul este pentru a permite exprimarea tuturor opiniilor, prin reprezentanti). Sau ca libertatea trebuie sa fie neingradita – iarasi eronat – eu vreau sa fiu liber sa circul cu 250km la ora prin oras! E cineva intreg la minte care sa sustina asemenea cerere?? Acolo unde asemenea libertati sint permise e clar ca unii cetateni sint ” mai liberi „decit altii…
    Am citit recent un mic eseu pe tema – liberte, egalite, fraternite. Intrebarea finala era – de libertate se ocupa dreapta, de egalitate se ocupa stinga… dar fraternitatea cui o lasam?

  • berenger

    cel putin ciudat e ca un text care are pretentia unor clarificari conceptuale sa vorbeasca de egalitate in titlu si de binomul egalitate-libertate in text. ca sa nu mai vorbesc de faptul ca a trata la gramada cele doua concepte doar la clarificari nu duce

  • gabicretu

    @Berenger,
    Nu e ciudat și e deliberat. Urmează!

  • Peter Gluck

    Sunt incantat sa vad din nou aceasta tema fundamentala pentru Stanga/Dreapta
    tratata pe blogul lui Gabi.Intrucat de cand Criza a ucis revista mea Info Kappa la varsta de 8 ani jumate, m-am intors la pasiunea mea initiala, New
    Energy- nu am reusit sa reactionez destul de rapid la acest eveniment.
    Am scris si destul de mult despre Inegalitatea tot mai urlatoare la cer din lume- fiindca, cred eu, asta e definitia problemei.
    Se pare ca cei care fac politica de succes trebuie sa promoveze idei puternice, cu „lipici”, memeficabile, populare, acceptata de multa lume- vandabile (ca sa ma exprim Moneytheits)
    Ei bine, adica foaret rau ideea Egalitatii nu e din astea.Cultul aristocratiei si al vedetelor low quality, persistenta ideii monarhice sunt dovezi ca Egalitatea nu e o idee careia i-a sosit vremea.

  • Adrian Grom

    E pacat ca o tema fundamentala e urmarita atit de putin… Ne aruncam in detalii prostesti in loc sa luptam pentru lucrurile esentiale.
    Doar doua remarci – inegalitatea nu e ceva nou. Noua a fost epoca postiluminista care a creat posibilitatea sistrugerii inegalitatii… Punem pariu ca actuala concentrare de bogatii va deveni aproape inutila in urmatorii 50 de ani? In secolul 18 criza sistemului feudal a dus la Revolutii (cele importante – americana si franceza, englezii au facut-o fara sa fie atit de evidenta, pina si fanariotii au distrus sistemul feudal in tarile romane…). Pentru ca un nou mod de viata, bazat pe o productivitate mult mai buna a pamintului a permis mult mai multor oameni sa faca si altceva in afara de agricultura. Virful acestui nou mod de viata a fost secolul 19. Secolul 20 a cunoscut deja tranzitia spre un nou mod – cel in care NU oamenii se mai ocupa de munca obisnuita. Ci masinile. Acum putem automatiza cele mai multe fabrici. Nu o facem, asa cum nici in secolul 18 nu a fost usor de introdus motorul cu aburi. Dar o vom face, pentru ca e mult mai usor sa fabrici o masina complet automatizat decit cu linia de productie a lui Henry Ford. Asa cum imensele paminturi detinute de aristocratia feudala in virtutea unui stramos cu sabie mare nu le-au fost de folos decit daca au investit in capitalism, la fel si actualele averi bazate pe proprietati industriale vor deveni inutile sau perimate. Prototipul viitorului bogat e Bill Gates. O avere care nu e bazata pe ceva fizic ci pe o combinatie de drepturi de proprietate intelectuala, management abil de imagine si exploatarea slabiciunilor umane.
    A doua remarca – oamenii suporta cu greu egalitatea care cere promovarea unor oameni mai buni dintre egalii lor. E complicat sa explic dar face parte din modul uman de a gindi. Solutia democratica a alegerilor nu e impregnata in codul nostru genetic, e o solutie recenta. Solutia monarhica (in sensul cezarian sau a monarhiei clasice, nu cea a unei monarhii aristocratizante) este o solutie care promoveaza un lider situat mult deasupra tuturor, care nu admite concurenta si, implicit, promoveaza egalitatea intre supusi (oricine se ridica mai sus devine un potential concurent – studiu de caz – monarhia franceza de la Hugo Capet la Phillipe II August). De aceea are atit de mult succes.

  • goe

    Cu articolul asta „clarificator” ne-ati lamurit bustean pe toti.
    Care va sa zica cine nu iubeste egalitatea uraste democratia? Vreti sa va traduc chestia asta? Cine nu iubeste ceva imposibil uraste ceva ce nu exista. Cunoasteti principiul GIGO? Garbage in, garbage out… cam la asta se reduce logica dvs inpenetrabila. Cine iubeste egalitatea e comunist. Sic.
    Ca o persoana care practica cenzura pe acest blog, mi se pare cel putin ciudat sa deveniti brusc o aparatoare a democratiei (care nu poate exista fara libertatea de opinie). Dar scopul scuza mijloacele, nu-i asa? Ce nu face omul pentru un pic de egalitate? Care la randul ei e doar un mijloc de a ajunge putin mai egal decat toti, dupa ce competitia a fost facuta una cu pamantul…
    E distractiv cum toate discutiile despre egalitate sunt numai si numai despre bani. Vrea cineva sa conduca o fabrica, sa coordoneze un proiect, sa construiasca ceva, sa-si bata capul, sa-si riste economiile, sanatatea sau chiar viata pentru a realiza ceva pe lumea asta? Vrea cineva sa FACA bani? NU, voi vreti doar banii altora, cash (ca sa nu platiti nici impozit, sic!). Hotie. Haiducie. Furtilutie. Da, e cuvant. L-am inventat eu acum.
    Primul pas spre imbogatire este sa intelegi ca bogatia nu consta numai in bani! Daca ai citit o carte si ai ramas cu ceva esti mai bogat. Daca reusesti sa schimbi viata cuiva in bine devii brusc mai bogat. Daca iti faci un prieten devii mai bogat. Daca ai o familie armonioasa esti bogat. Daca esti sanatos, esti si mai bogat. Bogatia consta in 10% bani si bunuri materiale, 20% ce stii sa faci si ce ai in cap, 30% familie si prieteni si 40% sanatate. 90% dintre romani se PISA si pe prieteni si pe familie si pe sanatate si pe educatia lor si din cauza asta vor fi mereu saraci. Dupa ecuatia asta a mea egalitatea e aproape satisfacuta in Romania. Puteti sa fiti fericiti, va declar pe toti (aproape) egali. Acum puteti sa va furati intre voi.

  • Pingback: azi e o zi tristă pentru România. Ziua care anunţă revenirea comuniştilor şi ahtiaţilor după putere şi bani la putere | Pinguinul

  • prolit

    eminescu a spus ceva candva: egalitatea exista doar in matematica

  • Bibliotecaru

    @ prolit
    Dacă nu vă supăraţi, în ce context a spus Eminescu aşa ceva?

  • Bibliotecaru

    @ Gabriela Creţu
    La mulţi ani! Vă doresc numai de bine şi să ne reprezentanţi cât se poate de fidel. 😀

  • gabicretu

    @ Bibli,
    La cat de diferiti sunteti, lucrul nu este usor. Noroc de faptul ca eu stiu cum e cu tratamentul egal (si fidel!) 🙂

  • Bibliotecaru

    😀
    Sunt aşa de puţini care servesc patria şi poporul încât practic devin excepţii de la regulă. Fidelitatea faţă de ţară şi popor, deşi un lucru atât de necesar zilei de astăzi, este totuşi extrem de rară.

  • Pingback: azi e o zi tristă pentru România. Ziua care anunţă revenirea comuniştilor şi ahtiaţilor după putere şi bani la putere | Pinguinu

  • Pingback: azi e o zi tristă pentru România. Ziua care anunţă revenirea comuniştilor şi ahtiaţilor după putere şi bani la putere | Pinguinul

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *